jak radzic sobie ze stresem
Podpowiedzi | Psychologia

Jak radzić sobie ze stresem

Maj 25, 2017

zdjęcia: Rafał Szymaniak

Jak radzić sobie ze stresem, to chyba najczęściej zadawane pytanie wśród współczesnych, przeciętnych zjadaczy chleba. Zazwyczaj szukamy odpowiedzi w herbatkach uspokajających, na zajęciach z medytacji czy też w ramionach ukochanego. Osobiście ze stresem związałam się już w dzieciństwie na zasadzie przelotnych znajomości podczas wywiadówek i egzaminów. Wraz z upływem lat jak to na prawdziwy związek przystało, spędzałam z nim coraz więcej czasu, niemalże wiążąc się z nim 24h. W pracy pilnując kolejnych deadlinów, stojąc w korku, kiedy akurat spieszyłam się na samolot, w urzędzie czekając na swoją kolej, aż wreszcie w domu szukając zaginionych dokumentów. I tak z tygodnia na tydzień, miesiąca na miesiąc, powoli uświadomiłam sobie, że chyba pora wziąć z nim rozwód… Jednak aby zwalczyć wroga, trzeba go dobrze poznać dlatego może nim dojdziemy do tego, jak radzić sobie ze stresem, rozłóżmy go z premedytacją na części pierwsze.

 

Mówiąc językiem medycznym, stres to wyjątkowo niezdrowe zjawisko dla naszego organizmu. Przyczynia się on do wielu schorzeń z cyklu układu krwionośnego czy nerwowego, wręcz można mu zarzucić, że prowadzi do większości chorób cywilizacyjnych takich jak nadciśnienie, cukrzyca, lub depresja. I choć pierwsze zapiski o jego występowaniu odnajdziemy w archiwum „od zarania dziejów”, i mogłoby się wydawać, że tysiące lat temu, uciekanie przed mamutem było bardziej stresujące, to jednak dziś poprzez swoje przewlekłe występowanie, stres przeszedł pewnego rodzaju modernizacje i zaliczyć go można do produktów obecnej cywilizacji.

Tak więc, jak to wygląda od środka? Gdy podczas stania w korku, klniemy na kolejnego kierowcę – ofermę?

Otóż mówiąc w dużym skrócie, w reakcji na stresor, zachodzi w naszym organizmie szereg zjawisk biochemicznych takich jak m.in. nagły wyrzut adrenaliny i noradrenaliny, gwałtowne przyspieszenie pracy serca, oddechu, rozszerzenie oskrzeli. To wszystko powoduje, że wytwarza się w naszym ciele kortyzol, który produkowany akurat w takich warunkach przyczynia się do osłabienia działania limfocytów, czyli układu odpornościowego. I teraz wyobraźcie sobie co się dzieje, jeżeli stres jest przewlekły. Widocznie nie bez powodu, mówi się w sytuacjach nerwowych „jestem roztrojony”.

A zatem, czy cena tego produktu oby nie jest za wysoka? I jak radzić sobie ze stresem?

 

Jak się okazuje, jest parę sposobów.

1. Banalnie, ale poprzez sporty aerobowe – podczas ruchu organizm się dotlenia, mięśnie się rozluźniają, poprawia się krążenie, wydzielają się endorfiny. Aktywność fizyczna pomaga nam się zwyczajnie, po ludzku wyładować. Prywatnie polecam wszelkie zajęcia bez muzyki w tle – to jak dodatkowa medytacja. Mnie pomaga =)

2. Wyeliminuj drania! I tutaj mamy 2 opcje: Pierwsza-zastanów się co cię stresuje i pozbądź się tego kłopotu; Druga-jeżeli się nie da – zaakceptuj i podejdź do sprawy z dystansem. Zadaj sobie zasadnicze pytanie – czy sytuacja warta jest tego, aby wyrządzać sobie krzywdę. Będzie co, ma być, w końcu to nie koniec świata – jakoś to przetrwasz =)

3. Oddychaj wyprostowany! Jest taka technika, która pozwala się, choć odrobione uspokoić a polega ona na krótkim ćwiczeniu, skupiającym się na prawidłowym oddechu. Wyprostuj się i nabieraj powietrze przez 3-4 sekundy, następnie potrzymaj je w płucach 2-3 sekundy, i zrób wydech 6-8-sekundowy. Po kilku razach momentalnie uspokajasz się … trochę.

4. Pamiętaj o wypoczynku, bez czarnowidztwa.

5. Hobby – pozwala się uspokoić, wypocząć, skupić myśli na czymś innym. Pomysły na fajne zajawki znajdziecie tutaj.

6. Odpowiednie produkty spożywcze – ach jakie to proste, wystarczy iść do warzywniaka i odpuścić sobie wszystkie fast foody, oraz słodycze. Produkty, które powinny pomóc to jagody, szparagi, awokado, jabłka, pomarańcze, ostrygi, orzechy włoskie, tłuste ryby.

 

I jak, próbujemy? Może Wy macie jakieś sposoby, którymi chcielibyście się podzielić?

 

FacebooklinkedinFacebooklinkedin

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *